donderdag 11 juli 2013

Walvis: patroon & handleiding



Voor de liefhebbers van chubby walvisjes: het patroon!  
:)

walvis naaien patroon en handleiding

Hier zag je eerder hoe mijn patroontje tot stand kwam

Wat heb je nodig:
  • Twee stoffen 
  • Vulling (van die echte of plunder een oud kussen, restjes stof waar je niets anders meer mee kan, oude panty’s,... whatever works) 
  • Ik gebruikte een stukje zwart vilt voor de oogjes, maar je kan de ogen natuurlijk ook met garen borduren, wat je zelf makkelijker / mooier vind
  • Eventueel vlieseline om de vinnen te verstevigen
  • Patroon, vind je hier
In het patroontje zit de naadwaarde (persvoetbreedte) inbegrepen, zorg er enkel voor dat je full scale print, anders wordt je walvis misschien kleiner dan verwacht

Aan het werk!
:)

  • Naai / borduur de oogjes op hun plaats
  • Naai de zijkanten aan de bovenkant met de goede kanten op elkaar. Begin bij z’n snuit en eindig in de punt bij z’n staart.
  • Leg de vinnen met de goede kanten op elkaar (van elke stof een deeltje) en stik de ronde kant. Wanneer je de vinnen wil verstevigen, dan strijk je uiteraard eerst de vlieseline erop :)
  • Knip de rondingen in, keer de vinnen (ik gebruik de achterkant van mijn tornmesje om de naadjes netjes te duwen) en strijk plat
  • Leg het net genaaide stuk op het buikdeel, met de goede kanten op elkaar. Positioneer de vinnen. (Bij het naaien zitten vinnen aan binnenkant van de walvis, met de goede kanten op elkaar, de punt van de vin wijst naar staart) Speld goed vast.
  • Stik aan elkaar, zorg ervoor zo precies mogelijk te stikken aan de staartvinnen. Laat een opening van zo’n 7 cm om te keren (ik liet een stukje open tussen de staartvin en een buikvin)
  • Knip de rondingen in en keer om (zelfde tip met het tornmesje)
  • Bewonder je walvis een eerste keer
  • Vul de walvis op. Begin bij de staartvinnen zodat die zeker goed gevuld zijn. Wanneer je denkt dat er niets meer bij kan, prop er dan toch nog maar wat vulling in :) 
  • Naai het keergat blind toe met de hand. De laddersteek is hier een zegen. Door deze dame mooi voorgedaan met foto's.
  • Knuffel je walvis :)

Als je wil kan je de walvis pimpen, zoals ik deed met mijn bruidspaar:

walvis naaien patroon en handleiding

Ze kregen elke een zakje (hun spuitgat) waar centjes in konden. Hij een deftige hoed, zij een sluier.
Ik ben benieuwd welke variaties jullie gaan maken, mail me gerust foto's
reginaryckewaert(at)hotmail.com


21 opmerkingen:

  1. We pinnen, mijn nichtje haar naam verwijst namelijk naar een walvis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof! Deze heb ik meteen gepind. Dankjewel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pinnen; check!
    heel erg mooi, ga ik zeker ook maken voor de spruitjes hier...
    bedankt voor het patroon!

    madebyelke.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk patroon. Ligt klaar hier om te maken.
    Nu nog kijken of het lukt.

    Ik ben nieuw in blogland. Hoop dat je me wil volgen. annetsnaaicreaties.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er echt superlief uit, ze staan al op mijn to do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar vind ik het patroon. Ik kan het niet downloaden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jerelle, bij 'wat heb je nodig' staat de zin 'patroon vind je hier', wanneer je op 'hier' klikt, gaat de link open waar je kan downloaden. Niet vergeten om de schaal op 100% te zetten.

      Verwijderen
  7. beste,
    eerst een vooral wat een leuke walvis is dit ook twee superleuke stofjes. :-)
    Ik heb even een vraagje ik ben nog niet zo lang aan het naaien en ik wil de walvis dus maken als geboorte kado voor kindje van vrienden van me.
    ik heb het patroon afgedrukt en uitgeknipt. ik kan alle stukken thuisbrengen alleen de twee stukken op pagina 3 en 4 weet ik niet waarvoor ze dienen. Ik vond het ook niet direct terug in de werkbeschrijving. Misschien domme vraag maar ik vraaag het toch liever even dan dat ik eraan begin en dan ineens blijkt dat ik stukken tekort en of teveel heb ;-)
    alvast bedankt.

    superleuke blog voor de rest ook , heb hem ineens bij m'n favorieten gezet

    groetjes sunil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat was het antwoord op deze vraag? Ik zit nl met hetzelfde probleem :( en wil het toch wel graag afmaken :)

      Verwijderen
    2. wel die twee stukken (A en B) moet je op de lijn aan elkaar kleven. Samen vormen ze de bovenkant van de walvis. Je moet een beetje 3D denken om het te 'zien'.

      Verwijderen
    3. Sorry dat ik zo laatweer terug reageer, maar had geen tijd meer in December :(
      Bedankt voor het antwoord, nu moet het toch lukken, denk ik ;)Ik had hem al wat in elkaar geregen om te zien hoe het ging worden en volgens mij gaat het nu helemaal goed komen! Nogmaals bedankt!

      Verwijderen
  8. Super leuk! Ik kan alleen het patroon niet open. De tekst 'het patroon' bevat bij mij geen link. Doe ik iets verkeerds? Hij is echt super leuk en ik zou hem graag willen maken. Groetjes van Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angelique, de link vind je in de zin "Patroon, vind je hier" (woordje "hier" is de link)

      Verwijderen
  9. Wat een leuke walvis. Die ga ik zeker maken! :-)
    Hoe groot is hij ongeveer als het patroon juist geprint is?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb 'em nu niet meer gemeten voor ik de laatste weggaf :)
    ik denk zo'n 25cm lang en 15 cm hoog, een kleine knuffelvis

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vond de beschrijving opzich oke maar iedereen die geen naailes heeft gehad of net begint zal dit niet begrijpen dus heel geslaagt voor beginners is hij niet

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je berichtje, ze worden allemaal graag gelezen!